Exist

Inlägg publicerade under kategorin Resor och upplevelser!

Av Elin - 25 januari 2015 14:15

Uppdateringen är verkligen kass nu, men tänkte ta tag i mig själv och berätta lite om vad jag gjort i helgen.

I torsdags fick jag ledigt ifrån skolan och lite efter 13.00 tog jag och en klasskompis tåget mot Stockholm, där vi efter en lite onödigt lång promenad hittade hotellet. Vi var väldigt tidiga, så vi gick lite på gamla stan för att fördriva tiden och när vi kom tillbaka stod människor som är ansvariga för Berzeliusdagarna och hälsade oss välkomna. Vi fick namnskylt, tygkasse, information, penna och lite andra smågrejjer.

På fredagen började Berzeliusdagarna på riktigt, så efter en jättegod hotellfrukost tog vi tunnelbanan mot Stockholms Universitet. I Aula Magna välkomnades alla 380 stipendiater och sedan satte föreläsningarna, som alla på något sätt handlade om kemi, igång. Berzeliusdagarna höll på både fredag och lördag med olika föreläsningar, men under pauserna kunde man gå runt och titta på universitet och högskolor som hade lite utställning. Under dagarna pågick även en tipsrunda om kemi samt en signaturjakt. Innan vi åkte hem på fredagen hade vi även en frågestund, där föreläsarna svarade på våra frågor om kemi.

För att lyxa till vårt redan lite lyxa liv,som dittills bestod av hotellfrukost, fika, god mat i restaurang Lantis och vistelse på ett fint hotell, fick alla klä upp sig på fredagskvällen och gå på en fin middag på Piperska Muren. Jag brukar inte gilla ordet trevligt, det låter så vuxet, men det var faktiskt väldigt trevligt. Det var dessutom en grupp som höll i lite spex och underhållning på plats, vilket var kul. Inte bara spexet var kul förstås, utan hela dehär grejjen var jätterolig att få vara med om! De här dagarna har varit väldigt inspirerande och jag var faktiskt lite ledsen igår över att det inte höll på en tredje dag...

Orkade inte ta upp kameran och släpa runt på den under dagarna, men tog i alla fall lite bilder i Aula Magna sista dagen. Har dessutom lite screenshots och snapchats jag kan visa, de kommer i slutet.

Dedär var typ alla bilder jag hade. Och toapappret på sista bilden tyckte jag skapade en konstnärlig och unik stil i vårt lilla stilleben... ^^

Sammfanfattningsvis: Jag har haft jättekul. Nästan alla föreläsningar var bra. Jag åt anka. Stackars anka. Ska nog inte äta anka igen. Gillar ankor bättre levande. Hejdå.

Av Elin - 4 augusti 2014 20:30

Mellan 27 juli och 2 augusti var jag på ett stort scoutläger utanför Lekeryd med ca 1000 deltagare. Lägerveckan har varit hur rolig som helst!!

Jag har till exempel fått simma (och även gå där det var grunt nog) i ca 4 timmar då vår flotte byggd av 50 badbollar, 4 slanor och en presenning halvt sjönk och inte gick att sitta på.

Har sedan gått lite.

Sovit lite.

Lagat lite mat (och ätit såklart).

Eldat och huggt ved (yay!! ^^).

Byggt en liten miniflotte med eld på. Sprungit runt och jagat vedträn och folks svansar.

Och dagen efter jagat människors svansar på en presenning med såpa.

Gått på bio har jag också gjort.

Sprungit runt i skogen jagade av poliser då vi smugglare inte fick vara där för att sedan sitta och prata med "poliser" och "medbrottslingar" till nästan halv fyra.

Och sista kvällen lärde jag mig det roliga med att hoppa upp och ner till såndär hemsk dunkadunka-musik i ett stort rökmoln bland en massa folk.

Sedan gjorde jag masken lite och hade brottningsmatcher med Mila.

Och fick tillsägelse av en vakt för att jag inte fick ha syrran uppe på mina axlar...

Sedan den kvällen/natten har jag haft träningsvärk i hela kroppen som fortfarande håller i sig :D

Och innan allt detta hände så byggde jag och Becca lägrets stadigaste bostad (tror jag). Under regn/blås/åsk-vädret under söndagen var det endast en liten tältpinne som rubbades, och den hade vi inte ens satt i ordentligt.

Japp, det var lite kort om årets scoutläger, och här kommer lite bilder jag tagit under lägervistelsen. Har haft ganska fullt upp hela tiden så fler bilder än såhär blev det tyvärr inte.

En del av vår by Jordgubbstårtan

Mitt och Beccas vindskydd :D

Fin flotte som fick transportera vår eld ut i vattnet då ett snöre skulle eldas av.

Vill du läsa om förra eller förrförra årets scoutläger kan du klicka HÄR ( Stavanger 2013) eller HÄR (Vik 2012).

Om ni vill ha mer detaljer om veckan som gått rekommenderar jag att kolla in scoutkårens Lägerlogg som till största delen är skriven av Becca. Där finns även några bilder från första dagen.

Av Elin - 1 juli 2014 14:45

Jag kan ju börja med att hälsa mig själv välommen tillbaka till småland, till sommarlovet och till en viss tomhet. Tacktack.

För exakt två veckor sedan satt jag på ett tåg påväg upp till Östersund. Precis som ca 100 andra musikälskande ungdomar från olika håll i Sverige var jag påväg mot landslaget i Blåsmusik. Är frestande att skriva ner varenda detalj om dessa två veckor men det är ingen som kommer orka läsa och dessutom kommer jag bara längta tillbaka ännu mer så vi tar det lite kortfattat.

Vi bodde på en camping i Östersund precis brevid en kulturskola där vi repade, åt och även hade en av våra konserter. Vi repade mellan 9-20 och hade lite pauser samt lunch- och middagsrast under tiden, men annars var det repetition hela dagarna. Det enda man gjorde var i princip att äta, sova och spela.

Midsommar firades på Jamtliiiiiiiiiiii med en liten konsert, pastasallad och stelfrusna fingrar. Sedan hade vi lite ledig tid på campingen då Mila och jag var även lite galna och gav oss ut och sprang. Passade under dagen även på att öva på att stå på huvudet. När man sitter still och övar hela dagarna får man lite spring i armar och ben så var skönt att få springa, "spindla" och "maska" av sig lite.

Efter midsommar fortsatte rep-dagarna som vanligt fram till måndagen, då vi på kvällen skulle lyssna på en blåskvintett. Då fick vi röja scenen där vi övade och repade alltså bara halva dagen. Resten av dagen spenderades i campingens tvättstuga och även på badet som vi fått gratis badbiljetter till.

På onsdagen var det dags för konsert igen. Denhär gången inte bara med blåslandslaget utan även med trumpetaren Ole Edvard Antonsen. Han var riktigt, riktigt duktig. Dagen efter höll han även lite masterclasses vilka var väldigt intressanta att titta på.

På fredagen lämnade vi lite motvilligt tillbaka nyckeln till stugan (jag gillade stugan ju!) och satte oss i bussen som skulle ta oss till Trondheim i Norge. Där hade vi sedan konsert på torget på kvällen och dagen efter hade vi konsert i Nidarosdomen. Konserten var slut vid midnatt och då hade vi avsked på torget. Hade en gigantisk kramring som tog nästan en timme. Sedan hängde vi i hotellets lobby och uppe i varv som man var så kom jag inte i säng förrän klockan fem. Två timmar senare var det dags att stiga upp igen och göra sig iordning för hemfärd. Åkte buss tillbaka till Östersund och övernattade på ett hotell där eftersom det inte fanns några bra tågtider samma dag.

Igår kom jag alltså hem från Landslaget i blåsmusik 2014. Nu har jag vilat upp mig litegrann så tycker jag kan åka tillbaka nu. Saknar alla människor, all musik, alla folksamlingar, allt liv och all rörelse. Har verkligen haft jättekul och vill tillbaka hela tiden!!

Ångrar att jag inte har fotat så mycket, men har inte haft så mycket tid och inte tänkt på det. Men några bilder hittade jag i alla fall.

Innte i PB-hallen höll vi till under de flesta av repetitionerna och även vår första konsert. Och rundlarna nere i högra hörnet var dom man låg och sov på under pauserna.

Maten i Östersund var helt fantastisk! Eller så var jag bara sukt hungrig. Eller en kombination kanske?

Maten i Norge var inte lika fantastisk.

Mitt och Milas mysiga hotellrum som vi hade i Norge. (har tyvärr inga bilder från stugan i Östersund)

Dagen vi skulle spela i Nidarosdomen hade vi ledigt ifrån frukost fram till 19.30 så passade på att gå runt i lite butiker. Släpade alltså med Mila och syrran (min familj var i Trondheim för att se konserten i domen) till en spännande butik jag hittade när jag googlade efter "viking shop trondheim". Var helt kär. Köpte dock ingenting, men var lika nöjd med att bara gå runt och titta. Kändes som ett litet museum nästan. Gaaah vad jag längtar tillbaka!!

Här har vi då Nidarosdomen. Häftig liten byggnad.

Här är torget i Trondheim, för tillfället bebott av ganska många måsar.

Och här har vi schemat som vi till stor del följde.

Har ni frågor eller vill att jag ska skriva mer om något speciellt så är det bara att kommetera! :)

Av Elin - 29 maj 2014 22:08

Torsdag kväll och här sitter jag och min kropp tror att det är skola imon. Knasigt.

Min pappa fyllde år igår och för att fira detta gav vi honom en liten överraskningsresa till en hemlig plats som var fågelsjön Tåkern (pappa gillar fåglar så det passade ju ganska bra). Jag och syrran har gått en sago-runda om en kanin, haft dragkamp på stubbar, varit vid rökstenen och gått halvt vilse och hamnat på en stig full med sniglar.

Blandade känslor kring detdär sista. Stigen var FULL med sniglar och snäckor. Man trampade på dem. Hann gå ca 3 meter innan jag insåg varför det lät så konstigt under fötterna..... Slutade med att Jylli red på min rygg och jag balanserade mig fram på stigen.

Jag glömde självklart kameran, men fick ta lite bilder från Jyllis kamera som jag tänkte visa här.

Var längesen jag redigerade bilder så lekte med lite effekter så alla bilder är redigerade helt olika, så det ser kanske lite knasigt ut när de är tillsammans haha XD

På sago-rundan fanns en tunnel för barnen. Efter en stor portion envishet kom jag både ut och in.

Jag ser allmänt vilsen ut... ?

Upptäckte att det fanns sniglar... Sen vägrade Jylli gå längre.

Gigantisk snäcka. Ni ser huvudet på en normalstor snäcka nere i kanten över ordet "normalstor"

Jag, Pappa och Jylli på vandrarhemmet.

En sten med runor på.

Av Elin - 30 augusti 2013 16:00

Bara en massa bilder huller om buller på hästar och riddare som togs när jag var på Visingsös tornerspel dagen innan skolan började. ^^

Av Elin - 29 augusti 2013 16:00

Här kommer det sista inlägget med bilder från lägret:

När vi kom hem från hajken hade alla redan börjar riva och packa ihop så alla fick lägga sina väskor på en stor pressenning eftersom alla skulle trycka ihop sig i ett enda vindskydd sista natten.

Passade på att elda lite för sista gången

Och Mila klättrade på en klättervägg...

Och på kvällen var det dags för avslutnings-show ^^

"Han som pratar" paddla kanot fram till scenen XD

LidoLido stod för underhållningen. Lyssnade på 2-3 låtar sen gick jag å nåra till därifrån. Var inte riktigt min musiksmak...

Här sov vi efter att ha lekt lite lekar, dansat fågeldansen och njutit av den sista tiden på lägret

Medans alla andra sov...

...satt jag och ritade, och därmed var denna bildbombsserie/följetong slut ;)

Kommer ihåg att det var jättekonstig att komma hem. Fanns lampor, det var varmt, den var instängt och sängen var jättemjuk och allt var så tyst. Det var inte flera tusen människor som småpratade eller nånting här hemma... Kändes jättekonstigt och jag längtade bara tillbaka. Vilket jag gör även nu när jag skriver detta. Var verkligen ett superroligt läger!! :D

Av Elin - 27 augusti 2013 16:00

Av Elin - 24 augusti 2013 22:00

Hejsan!

Blev väldigt många bilder från Visingsös tornerspel som jag var på i söndags så delar upp bildbomber i 3 delar. Första delen kommer här ;)